Sterk online profiel belangrijker voor werkzoekers en ondernemers
dinsdag 25 november 2025, 16:55 uurSteeds meer mensen merken dat hun digitale aanwezigheid een directe invloed heeft op kansen op de arbeidsmarkt. Werkgevers, recruiters en opdrachtgevers Googelen standaard een naam voordat zij iemand uitnodigen voor een gesprek. Een goed online profiel is daardoor geen luxe meer, maar een noodzakelijke vorm van persoonlijke presentatie. Het gaat al lang niet meer om alleen een cv, maar om het complete plaatje dat iemand achterlaat op platforms als LinkedIn, portfolio-sites en zelfs openbare socialmedia-accounts.
De digitale eerste indruk
Waar je vroeger een sollicitatiegesprek nodig had om een indruk achter te laten, gebeurt dat nu vaak al voordat iemand überhaupt de kans krijgt zich voor te stellen. Een online profiel laat zien wie je bent, hoe je communiceert en hoe professioneel je jezelf presenteert. Dat betekent dat slordige foto’s, halve profielen of oude informatie sneller worden afgestraft dan veel mensen denken. Recruiters geven aan dat een profiel zonder foto of met onduidelijke informatie sneller wordt overgeslagen. Ook in kleinere plaatsen, waar steeds meer creatieve en digitale bedrijven zich vestigen, groeit de behoefte aan kandidaten die online verzorgd voor de dag komen.Authenticiteit boven perfectie
Toch hoeft een profiel geen gelikt reclamepraatje te worden. Juist authenticiteit wordt gewaardeerd, zeker in sectoren waar persoonlijkheid en betrouwbaarheid een rol spelen. Werkzoekers hoeven zich niet anders voor te doen dan ze zijn, maar wel bewust na te denken over wat ze willen uitstralen. Dit begint bij een duidelijke omschrijving van vaardigheden en ervaring, aangevuld met voorbeelden van projecten, aanbevelingen of werk waar je trots op bent. Foto’s spelen daarbij een subtiele, maar belangrijke rol. Sommige mensen kiezen ervoor om een portretfotograaf in te schakelen, niet voor een glamourshoot, maar om een rustige, professionele en oprechte uitstraling vast te leggen.De opkomst van digitale portfoliocultuur
Naast LinkedIn groeit het gebruik van persoonlijke websites en portfolio’s. Vooral jonge professionals– van studenten tot zelfstandige creatieven – bouwen steeds vaker een eigen pagina waarop projecten, doelen en plannen overzichtelijk worden gepresenteerd. Dit sluit aan bij een bredere trend waarin individuen meer regie nemen over hun professionele verhaal. Een portfolio hoeft niet ingewikkeld te zijn; zelfs een eenvoudige pagina kan een krachtig overzicht bieden, zolang die actueel en overzichtelijk blijft.Wat werkgevers écht willen zien
Werkgevers letten niet alleen op werkervaring, maar ook op hoe iemand zichzelf presenteert. Een professioneel ogend profiel zegt iets over betrokkenheid en aandacht voor detail. De belangrijkste punten waar bedrijven op letten zijn:- Consistentie, dezelfde naam, foto en toon op verschillende platforms.
- Duidelijkheid, kernachtig omschreven functies en verantwoordelijkheden.
- Professionaliteit, geen losse opmerkingen of onnodige details die afleiden.
- Betrouwbaarheid, aanbevelingen en zichtbaar netwerk.
- Persoonlijke meerwaarde, projecten die laten zien waar iemand goed in is.