menu
zoek

Nieuws Utrecht

Spelergedrag doorgronden door middel van data-analyse

maandag 10 februari 2025, 10:17 uur

Door spelerdata te analyseren begrijpen game ontwerpers beter wat spelers motiveert en hoe ze games ervaren.

Gamificatie is een belangrijke trend geworden. Steeds meer bedrijven passen game-elementen toe in hun producten en diensten om gebruikers te engageren. Denk aan strava voor hardlopers of duolingo om een taal te leren.

Om gamificatie succesvol toe te passen is het cruciaal om te begrijpen wat spelers drijft. Waarom spelen mensen games en welke elementen zorgen ervoor dat ze terugkomen? Data-analyse biedt hiervoor belangrijke inzichten.

Spelerdata verzamelen
Allereerst is het zaak om relevante spelerdata te verzamelen. Dit kan op verschillende manieren:
  • Game metrics zoals sessieduur bij Scori Pro, levels bereikt, missies voltooid etc.
  • Gebruikersfeedback via enquêtes en reviews
  • Observatie van spelergedrag in de game
  • Focusgroepen en playtesting
De verzamelde data moet vervolgens opgeschoond en geanalyseerd worden om bruikbare inzichten op te leveren.

Belangrijke metrics
Voor game ontwerpers zijn met name de volgende metrics interessant:
  • Retentie: Hoeveel spelers komen terug?
  • Sessieduur: Hoe lang spelen gebruikers gemiddeld?
  • Voortgang: Hoe ver komen spelers in de game?
  • Churn: Hoeveel spelers haken af?
  • Virality: Hoeveel nodigen vrienden uit of delen de game?
Deze metrics geven inzicht in hoe ‘sticky’ een game is en waar spelers vastlopen of afhaken.
Analytics dashboard Een analytics dashboard bundelt alle relevante spelerdata visueel en overzichtelijk. Game ontwerpers kunnen zo trends en patronen spotten.
MetricQ1 2025Q2 2025Q3 2025Q4 2025
DAU1.5001.8002.0002.200
WAU5.0006.0007.0008.000
Retentiedag 175%78%80%81%
Retentiedag 745%47%48%50%
Sessieduur12 min15 min16 min18 min
Levels voltooid33,544,2

Uit de data blijkt bijvoorbeeld dat de sessieduur en levels voltooid gestaag toenemen. De retentie verbetert, maar kan nog omhoog. Er valt dus nog wat te winnen.
A/B testen A/B testen is een effectieve manier om verschillende game varianten uit te proberen. Door bijvoorbeeld 20% van de spelers een iets andere interface, level structuur of beloningssysteem voor te schotelen meet je welke variant het beste presteert op basis van conversie, retentie en sessieduur. Dit stelt game ontwerpers in staat om data-gedreven keuzes te maken.

Spelers segmenteren
Niet alle spelers zijn gelijk. Door spelers op basis van data te segmenteren krijg je meer grip op verschillende doelgroepen:
  • Occasionele gamers: komen 1x per week
  • Regelmatige gamers: 3x per week
  • Power gamers: elke dag >2 uur
Voor elk segment kan de game anders geoptimaliseerd worden qua moeilijkheidsgraad, tutorials, beloningen etc. De kracht zit hem in personalisatie.

Eye tracking voor UX optimalisatie
Eye tracking technologie genereert waardevolle data over waar spelers naar kijken in games. Door een steekproef van gamers een eye tracker te laten dragen terwijl ze spelen, meet je precies waar visuele aandacht naartoe gaat. Dit kan helpen om de user experience te optimaliseren.
Bijvoorbeeld door knoppen en interface elementen te verplaatsen naar plekken waar spelers van nature al naar kijken. Of door storende elementen weg te halen die afleiden van de core gameplay. Ook tutorials en hints kunnen effectiever ontworpen worden op basis van eye tracking data. Je ziet precies waar spelers moeite mee hebben.
Kortom, eye tracking voegt een extra dimensie toe aan speleranalyse. Niet alleen wát spelers doen is relevant, maar ook waar ze naar kíjken. Dit helpt game ontwerpers om de ervaring visueel en ruimtelijk te optimaliseren.

Conclusie
Data-analyse biedt waardevolle inzichten in wat spelers drijft. Door metrics bij te houden, A/B testen uit te voeren en spelers te segmenteren kunnen games steeds verder geoptimaliseerd worden. De kunst is om enerzijds te meten en experimenteren, en anderzijds het plezier in het spel centraal te blijven stellen. Want uiteindelijk gaat het erom de intrinsieke motivatie van spelers aan te spreken. Data ondersteunt dit proces, maar vervangt nooit de creativiteit en visie van getalenteerde game ontwerpers.






Meer nieuws uit Utrecht

29 mei 10:23Dierenclubs naar rechter om afschieten wolf Utrecht te voorkomen
28 mei 15:13Man dagenlang gruwelijk gemarteld en vernederd tijdens Tinder-date
27 mei 16:53Aantal Nederlandse verdachten in Duitse plofkrakenzaak loopt op tot achttien
27 mei 15:59Rechtbank zet jeugd-tbs van man die Savannah (14) doodde om in tbs met dwang
27 mei 09:46Auto met vrouw en kind rijdt Utrechtse gracht in, omstanders springen het water in
21 mei 17:28Rechtszaak tegen Marco Borsato eind oktober van start in Utrecht
21 mei 15:10Assistent-coach gouden Oranje in 1988 en oud-FC Utrecht-trainer Nol de Ruiter (85) overleden
21 mei 07:22Burgemeester Dijksma doet dringende oproep aan kabinet: help bij aanpak overlast jonge Syriërs
21 mei 05:30Universiteit Utrecht weer open, demonstranten kondigen nieuwe acties aan
19 mei 18:29Het is rond: Eerdhuijzen vertrekt naar FC Utrecht
19 mei 16:10Eerste focusflitser ingeschakeld om telefoongebruik achter het stuur op te sporen
19 mei 07:11A12 weer open, maar nieuw onderhoud in augustus
18 mei 17:41Namen & Rugnummers MatchTalk: 'Spitspositie wordt een belangrijke voordat Europa League begint'
17 mei 11:00Een stad om te koesteren: Jan Terlouw (93) had groene blik op Utrecht
16 mei 09:55Universiteit Utrecht gaat geen nieuwe samenwerkingen met Israël aan
15 mei 14:54Oekraïense vluchtelingen beroofd van apparatuur vlak voor Songfestival-feestje
14 mei 22:20LEES TERUG: Feyenoord boekt zege op RKC; Sparta speelt gelijk tegen FC Utrecht
14 mei 22:17Sparta verdient punt tegen FC Utrecht na tumultueuze tweede helft
14 mei 10:56Letselschade in Utrecht en omgeving: dit zijn je rechten na een ongeluk
13 mei 07:41Weer drukte op wegen door omrijders wegens afsluiting A12
RSS.