menu
zoek

Nieuws Utrecht

Spelergedrag doorgronden door middel van data-analyse

maandag 10 februari 2025, 10:17 uur

Door spelerdata te analyseren begrijpen game ontwerpers beter wat spelers motiveert en hoe ze games ervaren.

Gamificatie is een belangrijke trend geworden. Steeds meer bedrijven passen game-elementen toe in hun producten en diensten om gebruikers te engageren. Denk aan strava voor hardlopers of duolingo om een taal te leren.

Om gamificatie succesvol toe te passen is het cruciaal om te begrijpen wat spelers drijft. Waarom spelen mensen games en welke elementen zorgen ervoor dat ze terugkomen? Data-analyse biedt hiervoor belangrijke inzichten.

Spelerdata verzamelen
Allereerst is het zaak om relevante spelerdata te verzamelen. Dit kan op verschillende manieren:
  • Game metrics zoals sessieduur bij Scori Pro, levels bereikt, missies voltooid etc.
  • Gebruikersfeedback via enquêtes en reviews
  • Observatie van spelergedrag in de game
  • Focusgroepen en playtesting
De verzamelde data moet vervolgens opgeschoond en geanalyseerd worden om bruikbare inzichten op te leveren.

Belangrijke metrics
Voor game ontwerpers zijn met name de volgende metrics interessant:
  • Retentie: Hoeveel spelers komen terug?
  • Sessieduur: Hoe lang spelen gebruikers gemiddeld?
  • Voortgang: Hoe ver komen spelers in de game?
  • Churn: Hoeveel spelers haken af?
  • Virality: Hoeveel nodigen vrienden uit of delen de game?
Deze metrics geven inzicht in hoe ‘sticky’ een game is en waar spelers vastlopen of afhaken.
Analytics dashboard Een analytics dashboard bundelt alle relevante spelerdata visueel en overzichtelijk. Game ontwerpers kunnen zo trends en patronen spotten.
MetricQ1 2025Q2 2025Q3 2025Q4 2025
DAU1.5001.8002.0002.200
WAU5.0006.0007.0008.000
Retentiedag 175%78%80%81%
Retentiedag 745%47%48%50%
Sessieduur12 min15 min16 min18 min
Levels voltooid33,544,2

Uit de data blijkt bijvoorbeeld dat de sessieduur en levels voltooid gestaag toenemen. De retentie verbetert, maar kan nog omhoog. Er valt dus nog wat te winnen.
A/B testen A/B testen is een effectieve manier om verschillende game varianten uit te proberen. Door bijvoorbeeld 20% van de spelers een iets andere interface, level structuur of beloningssysteem voor te schotelen meet je welke variant het beste presteert op basis van conversie, retentie en sessieduur. Dit stelt game ontwerpers in staat om data-gedreven keuzes te maken.

Spelers segmenteren
Niet alle spelers zijn gelijk. Door spelers op basis van data te segmenteren krijg je meer grip op verschillende doelgroepen:
  • Occasionele gamers: komen 1x per week
  • Regelmatige gamers: 3x per week
  • Power gamers: elke dag >2 uur
Voor elk segment kan de game anders geoptimaliseerd worden qua moeilijkheidsgraad, tutorials, beloningen etc. De kracht zit hem in personalisatie.

Eye tracking voor UX optimalisatie
Eye tracking technologie genereert waardevolle data over waar spelers naar kijken in games. Door een steekproef van gamers een eye tracker te laten dragen terwijl ze spelen, meet je precies waar visuele aandacht naartoe gaat. Dit kan helpen om de user experience te optimaliseren.
Bijvoorbeeld door knoppen en interface elementen te verplaatsen naar plekken waar spelers van nature al naar kijken. Of door storende elementen weg te halen die afleiden van de core gameplay. Ook tutorials en hints kunnen effectiever ontworpen worden op basis van eye tracking data. Je ziet precies waar spelers moeite mee hebben.
Kortom, eye tracking voegt een extra dimensie toe aan speleranalyse. Niet alleen wát spelers doen is relevant, maar ook waar ze naar kíjken. Dit helpt game ontwerpers om de ervaring visueel en ruimtelijk te optimaliseren.

Conclusie
Data-analyse biedt waardevolle inzichten in wat spelers drijft. Door metrics bij te houden, A/B testen uit te voeren en spelers te segmenteren kunnen games steeds verder geoptimaliseerd worden. De kunst is om enerzijds te meten en experimenteren, en anderzijds het plezier in het spel centraal te blijven stellen. Want uiteindelijk gaat het erom de intrinsieke motivatie van spelers aan te spreken. Data ondersteunt dit proces, maar vervangt nooit de creativiteit en visie van getalenteerde game ontwerpers.






Meer nieuws uit Utrecht

14 maart 22:23Nsona schiet dominant FC Emmen met twee goals langs Jong FC Utrecht
14 maart 19:16Nederlaag Vitesse op het veld, onrust op de werkvloer
13 maart 19:28Waterput Neude alweer onder de grond: wat gebeurt ermee?
13 maart 18:08Na aanpassen straatnaamborden prins Bernhard: ‘Beetje fout’
11 maart 13:01Explosie bij brand in appartementencomplex Utrecht
10 maart 22:25Jong FC Utrecht verliest kelderkraker tegen Vitesse
10 maart 17:18Verkeersdrukte door gekantelde vrachtwagen bij Utrecht voorbij
10 maart 16:34Jongen (15) aangehouden voor gewelddadige scooterdiefstallen
9 maart 12:25LIVE eredivisie | Willem II koestert voorsprong, FC Utrecht krijgt eindelijk wat kansen in Tilburg
5 maart 18:53Site Utrechtse visdeurbel regelmatig overbelast door grote belangstelling
4 maart 00:44KNMI waarschuwt opnieuw voor dichte mist
3 maart 06:45Visdeurbel gaat voor vijfde keer aan en heeft wereldwijd fans
1 maart 12:00Luister hier vanaf 16.00 uur live naar FC Utrecht - NAC Breda
24 februari 20:59Kensington speelt eerste shows in thuisstad Utrecht
23 februari 19:29Franky en Coen bakken friet in Oekraïne en hebben nu een eigen film met opvallende titel
21 februari 15:59Kabinet zet streep door nieuwe aanvliegroute over Utrecht
21 februari 08:27Fransman (26) gepakt in Ulvenhout: man heeft 25 mobiele telefoons in zijn auto
20 februari 17:02Fransman aangehouden met 25 gestolen telefoons uit onder meer Utrecht
19 februari 07:05Utrechtse ziekenhuizen brengen ouder echtpaar bij elkaar voor laatste momenten samen
17 februari 19:3321 personen veroordeeld voor play-offrellen FC Utrecht - Go Ahead Eagles
RSS.